لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود 53 ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 65
لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود
ضرورت های دیگری برای استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در برنامه ریزی درسی
طیبه زارعی
14/3/88در این یادداشت بلند! با استفاده از دو مقاله به بررسی دلالت های استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در نظام برنامه ریزی درسی با توجه به نظام موجود ارزشیابی تحصیلی و مقررات موجود ارتقاء تحصیلی در آموزش و پرورش کشور می پردازیم. متاسفانه در ادبیات آموزشی موجود در کشور ما، امتحان که نوعی اندازه گیری (Assessment) می باشد؛ با ارزشیابی (Evaluation) که نوعی قضاوت است؛ یکسان پنداشته شده است. در حالیکه امتحاناتی که در نظام فعلی ارتقاء تحصیلی در ایران با استفاده از مقیاس کمی (20-0) از دانش آموزان گرفته می شود تنها بخشی از قابلیت های هوش شناختی (IQ) دانش آموزان را می سنجد و در مورد اندازه گیری هوش هیجانی (Emotional Intelligence) اطلاعاتی را فراهم نمی آورد. لذا در این یادداشت به تدقیق پیرامون هوش هیجانی و ارتقاء تحصیلی می پردازیم. سید احمد جلالی در مقاله ای تحت عنوان "هوش هیجانی" که در فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70 و 69 منتشر شده، به کالبد شکافی این واژه پرداخته است. در قسمت اول این یادداشت به نقل مستقیم مطالب ذیل از این مقاله پرداخته ایم: 1. تعریف هوش هیجانی 2. بررسی پیشینه نظری هوش هیجانی 3. بررسی مطالعات انجام شده درباره هوش غیر شناختی 4. مولفه های اصلی هوش هیجانی و عوامل تشکیل دهنده آنها در قسمت دوم یادداشت به بررسی دلالت های ارتقاء خود به خود تحصیلی در نظام ارزشیابی تحصیلی ایران پرداخته ایم. محمد حسنی با مساعدت و همفکری هفت تن از همکارانش در دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش به سفارش شورای عالی آموزش و پرورش مقاله ای تحت عنوان "ارتقاء خودکار قبولی تضمینی یا حذف مردودی" تهیه کرده است. در این مقاله معنی، کاربرد، دلایل، چالش ها و الزامات ارتقاء خود به خود در نظام ارزشیابی تحصیلی کشور با استفاده از شواهد پژوهشی و مطالعاتی و آئین نامه ها و مقررات تحصیلی تشریح شده است. (حسنی، بی تا ) در قسمت دوم این یادداشت به نقل مطالب ذیل از این مقاله پرداخته ایم: 1. معنی ارتقاء خودبه خود 2. دلایل و شواهد موید ارتقاء خود به خود 2-1- تعمیم و گسترش آموزش همگانی 2-2- توجه به تمامی عوامل موثر در افت تحصیلی 2-3- عوارض روحی و روانی مردودی 2-4- آموزش و پرورش جدید و دلالت های آن 2-5- امتحانات و عوارض آن 2-6- اعتبار و توان امتحان در سنجش اهداف 2-7- خسارت های اقتصادی نظام موجود ارزشیابی تحصیلی 3. بررسی و نقد نظرهای طرفدارن نظام فعلی ارتقاء تحصیلی در ایران 4. چالش ها و الزامات ارتقاء خود به خود در انتهای یادداشت نیز فهرست منابع دو یادداشت و مقاله اخیر الذکر درج گردیده است.
قسمت اول: اهمیت اندازه گیری هوش هیجانی در اندازه گیری هوش هیجانی بیشتر به توان بالقوه انجام کار توجه می شود تا حاصل کار، یعنی بیشتر به فرایندها توجه داریم تا پیامدها. جلالی تاکید نموده است که نتایج پژوهش های انجام شده در خصوص هوش هیجانی در خارج از کشور نشان داده است که "مدارسی موفق هستند که به ایجاد رابطه مناسب بین دانش آموزان، دانش آموزان و معلمان و دانش آموزان و سایر اعضای مدرسه کمک می کنند". (جلالی، 1381). این نتایج با یافته های پژوهش دیگری در خصوص فرهنگ مدرسه (School culture) در داخل کشور مشابهت دارد. (مقنی زاده،1380) در یافته های این پژوهش که در مقاله ای تحت عنوان: "ارتقای فرهنگ مدرسه، بنیانی برای اصلاح مدرسه" در فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 71 منتشر شده بر این نکته تاکید شده است که مدرسه صرفاً یک سازمان آموزشی نیست، بلکه جامعه ای کوچک است که از طریق فعالیت و مشارکت دانش آموزان خود به عنوان عناصر اصلی و بزرگسالان مدرسه، سمت و سو و فرهنگ خاص خویش را پیدا می کند و دارای هویت است.(مقنی زاده، 1381). با توجه به اهمیت هوش هیجانی و تازه گی مطالب طرح شده توسط جلالی، بخشی از مقاله وی که در آن تعریف و بررسی پیشینه نظری هوش هیجانی و پیشینه مطالعات تجربی هوش غیر شناختی و تعریف مختصری از مولفه های اصلی هوش هیجانی و اجتماعی و عوامل تشکیل دهنده آن ارائه شده؛ عیناً به تفکیک عناوین مربوطه درج می نمائیم. تعریف و پیشینه هوش هیجانی تعریف هوش هیجانی نیز همانند هوش شناختی شناور است. این اصطلاح از زمان انتشار کتاب معروف گولمن (Gole man) (1995) به گونه ای گسترده به صورت بخشی از زبان روزمره درآمد و بحث های بسیاری را برانگیخت. گولمن طی مصاحبه ای با جان انیل (1996) هوش هیجانی را چنین توصیف می کند: "هوش هیجانی نوع دیگری از هوش است. این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم های مناسب در زندگی است. توانایی اداره مطلوب
سایر محصولات :
لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود 53 ص
لزوم اندازه گیری هوش هیجانی...
لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود 35 صلزوم اندازه گیری...
تحقیق در مورد مدیریت زمان 34 صتحقیق در مورد مدیریت...
لایحه اصلاح قانون تجارت فرآیند و اصول تدوین و نوآوریها 213 صلایحه اصلاح قانون تجارت ...
تحقیق درمورد ستارخان سردار ملیتحقیق درمورد ستارخان سردار ملی...
لایحه بودجه و آزمون اصولگرایی 17 صلایحه بودجه و آزمون اصولگرایی...
تحقیق در مورد مدیریت آینده نگر در ICT 13صتحقیق در مورد مدیریت آینده...
لئوناردو داوینچی 15 صلئوناردو داوینچی 15 ص...
تحقیق درمورد سبک خراسانی 11صتحقیق درمورد سبک خراسانی...
کیفیت زندگی و انقلاب دیجیتال 34 صکیفیت زندگی و انقلاب...
کودکان خیابانی 30 صکودکان خیابانی 30 ص...
کودک آزاری 32 صکودک آزاری ...
کوبیسم 17 صکوبیسم 17 ص...
کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداریها 11 صکمیسیون بند 20...
تحقیق در مورد محاسبه انتقال گرما در سطوح نانومقیاس 20 صتحقیق در مورد...
تحقیق درمورد ساسانیانتحقیق درمورد ساسانیان...
تحقیق در مورد کشیدگی 14 صتحقیق در مورد کشیدگی 14...
کمرویی چیست 32 صکمرویی چیست 32...
کلاس های مجازی 29 صکلاس های مجازی 29 ص...
کمرویی 15 صکمرویی 15 ص...
کزاز 17 صکزاز 17 ص...
کاربری فضای تفریحی و باز 26 صکاربری فضای تفریحی...
کراک 17 صکراک 17 ص...
تحقیق درمورد ساسانیان 15 صتحقیق درمورد ساسانیان...
تحقیق در مورد قیا م توابینتحقیق در مورد...
تحقیق درمورد سابقه تاریخی کاروانسراها 19 صتحقیق درمورد سابقه تاریخی...
کاربرد های روبوت در سطوح مختلف آموزشی 25 صکاربرد های روبوت در سطوح...
کاربردهای ICT در آموزش 36 صکاربردهای ICT در آموزش...
تحقیق در مورد کاربرد نانومواد درصنعت برق 26 صتحقیق در مورد کاربرد نانومواد درصنعت...
قیامهای شیعیان در دوران عباسیان 42 صقیامهای شیعیان در دوران...
قوچان 18 صقوچان 18 ص...
قیام مختار در سال 66 هجری 16 صقیام مختار در سال...
قوه قضائیه 40 صقوه قضائیه 40 ص...
تحقیق درمورد زین العابدین مراغه ای از کتاب سیاحت نامه ابراهیم بیگ 19صتحقیق درمورد زین العابدین مراغه...
تحقیق در مورد قدرت هستهای 23 صتحقیق در مورد قدرت هستهای 23 ص...
قنات 113 صقنات 113 ص...
قلمرو جغرافیایی تعارض قوانین 29 صقلمرو جغرافیایی تعارض...
قلمرو جغرافیایی تعارض قوانین 45 صقلمرو جغرافیایی تعارض قوانین 45 ص...
قلب 36 صقلب 36 ص...
تحقیق درمورد زندگینامه و بخش هایی از زندگی صادق هدایت 50 صتحقیق درمورد زندگینامه...
قرص های اکستاسی 37 صقرص های اکستاسی 37 ص...
قدیم ترین آثار زبان ایران 10 صقدیم ترین آثار زبان ایران 10 ص...
تحقیق در مورد قدرت مدیرانتحقیق در مورد قدرت مدیران...
تحقیق در مورد فیزیک سپر محافظ ازون 21 صتحقیق در مورد فیزیک سپر...
تحقیق درمورد زندگینامه کمال الملکتحقیق درمورد زندگینامه کمال الملک...
قدمت سنگ دستگاه ادراری 50 صقدمت سنگ دستگاه ادراری 50 ص...
قاچاق و عوامل موثر در آن 17 صقاچاق و عوامل...
قتل عمدی 26 صقتل عمدی 26 ص...
قبرس 34 صقبرس 34 ص...
قانون محاسبات عمومی کشور 23 صقانون محاسبات عمومی کشور 23 ص...
گیاهان تیره نعناعیان 55 صگیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمیسبک (داخلی – خارجی)
بررسی نقش رسانههای جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
آویشن 55 ص
قاعده ضمان ید
کلمات کلیدی :تربیت شماره سلسل این قاله رداخته عوامل تشکیل دهنده ظام ارزشیابی تحصیلی تعلیم تربیت شماره صلنامه تعلیم تربیت نون ارزشیابی توصیفی ظام وجود ارزشیابی دانش آموزان اندازه گیری ارزشیابی تحصیلی ارتقاء تحصیلی آموزش رورش این ادداشت ارتقاء خود شده است رداخته ایم تحت عنوان یجانی ارتقاء تحصیلی ارزشیابی ادداشت اندازه آموزان بررسی دلالت استفاده
- ۹۶/۰۸/۰۶