vbargo

  • ۰
  • ۰

لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود 53 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 65

لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود

ضرورت های دیگری برای استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در برنامه ریزی درسی

طیبه زارعی

14/3/88در این یادداشت بلند! با استفاده از دو مقاله به بررسی دلالت های استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در نظام برنامه ریزی درسی با توجه به نظام موجود ارزشیابی تحصیلی و مقررات موجود ارتقاء تحصیلی در آموزش و پرورش کشور می پردازیم. متاسفانه در ادبیات آموزشی موجود در کشور ما، امتحان که نوعی اندازه گیری (Assessment) می باشد؛ با ارزشیابی (Evaluation) که نوعی قضاوت است؛ یکسان پنداشته شده است. در حالیکه امتحاناتی که در نظام فعلی ارتقاء تحصیلی در ایران با استفاده از مقیاس کمی (20-0) از دانش آموزان گرفته می شود تنها بخشی از قابلیت های هوش شناختی (IQ) دانش آموزان را می سنجد و در مورد اندازه گیری هوش هیجانی (Emotional Intelligence) اطلاعاتی را فراهم نمی آورد. لذا در این یادداشت به تدقیق پیرامون هوش هیجانی و ارتقاء تحصیلی می پردازیم. سید احمد جلالی در مقاله ای تحت عنوان "هوش هیجانی" که در فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70 و 69 منتشر شده، به کالبد شکافی این واژه پرداخته است. در قسمت اول این یادداشت به نقل مستقیم مطالب ذیل از این مقاله پرداخته ایم: 1. تعریف هوش هیجانی 2. بررسی پیشینه نظری هوش هیجانی 3. بررسی مطالعات انجام شده درباره هوش غیر شناختی 4. مولفه های اصلی هوش هیجانی و عوامل تشکیل دهنده آنها در قسمت دوم یادداشت به بررسی دلالت های ارتقاء خود به خود تحصیلی در نظام ارزشیابی تحصیلی ایران پرداخته ایم. محمد حسنی با مساعدت و همفکری هفت تن از همکارانش در دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش به سفارش شورای عالی آموزش و پرورش مقاله ای تحت عنوان "ارتقاء خودکار قبولی تضمینی یا حذف مردودی" تهیه کرده است. در این مقاله معنی، کاربرد، دلایل، چالش ها و الزامات ارتقاء خود به خود در نظام ارزشیابی تحصیلی کشور با استفاده از شواهد پژوهشی و مطالعاتی و آئین نامه ها و مقررات تحصیلی تشریح شده است. (حسنی، بی تا ) در قسمت دوم این یادداشت به نقل مطالب ذیل از این مقاله پرداخته ایم: 1. معنی ارتقاء خودبه خود 2. دلایل و شواهد موید ارتقاء خود به خود 2-1- تعمیم و گسترش آموزش همگانی 2-2- توجه به تمامی عوامل موثر در افت تحصیلی 2-3- عوارض روحی و روانی مردودی 2-4- آموزش و پرورش جدید و دلالت های آن 2-5- امتحانات و عوارض آن 2-6- اعتبار و توان امتحان در سنجش اهداف 2-7- خسارت های اقتصادی نظام موجود ارزشیابی تحصیلی 3. بررسی و نقد نظرهای طرفدارن نظام فعلی ارتقاء تحصیلی در ایران 4. چالش ها و الزامات ارتقاء خود به خود در انتهای یادداشت نیز فهرست منابع دو یادداشت و مقاله اخیر الذکر درج گردیده است.

قسمت اول: اهمیت اندازه گیری هوش هیجانی در اندازه گیری هوش هیجانی بیشتر به توان بالقوه انجام کار توجه می شود تا حاصل کار، یعنی بیشتر به فرایندها توجه داریم تا پیامدها. جلالی تاکید نموده است که نتایج پژوهش های انجام شده در خصوص هوش هیجانی در خارج از کشور نشان داده است که "مدارسی موفق هستند که به ایجاد رابطه مناسب بین دانش آموزان، دانش آموزان و معلمان و دانش آموزان و سایر اعضای مدرسه کمک می کنند". (جلالی، 1381). این نتایج با یافته های پژوهش دیگری در خصوص فرهنگ مدرسه (School culture) در داخل کشور مشابهت دارد. (مقنی زاده،1380) در یافته های این پژوهش که در مقاله ای تحت عنوان: "ارتقای فرهنگ مدرسه، بنیانی برای اصلاح مدرسه" در فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 71 منتشر شده بر این نکته تاکید شده است که مدرسه صرفاً یک سازمان آموزشی نیست، بلکه جامعه ای کوچک است که از طریق فعالیت و مشارکت دانش آموزان خود به عنوان عناصر اصلی و بزرگسالان مدرسه، سمت و سو و فرهنگ خاص خویش را پیدا می کند و دارای هویت است.(مقنی زاده، 1381). با توجه به اهمیت هوش هیجانی و تازه گی مطالب طرح شده توسط جلالی، بخشی از مقاله وی که در آن تعریف و بررسی پیشینه نظری هوش هیجانی و پیشینه مطالعات تجربی هوش غیر شناختی و تعریف مختصری از مولفه های اصلی هوش هیجانی و اجتماعی و عوامل تشکیل دهنده آن ارائه شده؛ عیناً به تفکیک عناوین مربوطه درج می نمائیم. تعریف و پیشینه هوش هیجانی تعریف هوش هیجانی نیز همانند هوش شناختی شناور است. این اصطلاح از زمان انتشار کتاب معروف گولمن (Gole man) (1995) به گونه ای گسترده به صورت بخشی از زبان روزمره درآمد و بحث های بسیاری را برانگیخت. گولمن طی مصاحبه ای با جان انیل (1996) هوش هیجانی را چنین توصیف می کند: "هوش هیجانی نوع دیگری از هوش است. این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویشتن و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیم های مناسب در زندگی است. توانایی اداره مطلوب









سایر محصولات :
لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود 53 ص

لزوم اندازه گیری هوش هیجانی...

لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود 35 ص

لزوم اندازه گیری...

تحقیق در مورد مدیریت زمان 34 ص

تحقیق در مورد مدیریت...

لایحه اصلاح قانون تجارت فرآیند و اصول تدوین و نوآوری‌ها 213 ص

لایحه اصلاح قانون تجارت ...

تحقیق درمورد ستارخان سردار ملی

تحقیق درمورد ستارخان سردار ملی...

لایحه بودجه و آزمون اصولگرایی 17 ص

لایحه بودجه و آزمون اصولگرایی...

تحقیق در مورد مدیریت آینده نگر در ICT 13ص

تحقیق در مورد مدیریت آینده...

لئوناردو داوینچی 15 ص

لئوناردو داوینچی 15 ص...

تحقیق درمورد سبک خراسانی 11ص

تحقیق درمورد سبک خراسانی...

کیفیت زندگی و انقلاب دیجیتال 34 ص

کیفیت زندگی و انقلاب...

کودکان خیابانی 30 ص

کودکان خیابانی 30 ص...

کودک آزاری 32 ص

کودک آزاری ...

کوبیسم 17 ص

کوبیسم 17 ص...

کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداریها 11 ص

کمیسیون بند 20...

تحقیق در مورد محاسبه انتقال گرما در سطوح نانومقیاس 20 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد ساسانیان

تحقیق درمورد ساسانیان...

تحقیق در مورد کشیدگی 14 ص

تحقیق در مورد کشیدگی 14...

کمرویی چیست 32 ص

کمرویی چیست 32...

کلاس های مجازی 29 ص

کلاس های مجازی 29 ص...

کمرویی 15 ص

کمرویی 15 ص...

کزاز 17 ص

کزاز 17 ص...

کاربری فضای تفریحی و باز 26 ص

کاربری فضای تفریحی...

کراک 17 ص

کراک 17 ص...

تحقیق درمورد ساسانیان 15 ص

تحقیق درمورد ساسانیان...

تحقیق در مورد قیا م توابین

تحقیق در مورد...

تحقیق درمورد سابقه تاریخی کاروانسراها 19 ص

تحقیق درمورد سابقه تاریخی...

کاربرد های روبوت در سطوح مختلف آموزشی 25 ص

کاربرد های روبوت در سطوح...

کاربردهای ICT در آموزش 36 ص

کاربردهای ICT در آموزش...

تحقیق در مورد کاربرد نانومواد درصنعت برق 26 ص

تحقیق در مورد کاربرد نانومواد درصنعت...

قیامهای شیعیان در دوران عباسیان 42 ص

قیامهای شیعیان در دوران...

قوچان 18 ص

قوچان 18 ص...

قیام مختار در سال 66 هجری 16 ص

قیام مختار در سال...

قوه قضائیه 40 ص

قوه قضائیه 40 ص...

تحقیق درمورد زین العابدین مراغه ای از کتاب سیاحت نامه ابراهیم بیگ 19ص

تحقیق درمورد زین العابدین مراغه...

تحقیق در مورد قدرت هسته‌ای 23 ص

تحقیق در مورد قدرت هسته‌ای 23 ص...

قنات 113 ص

قنات 113 ص...

قلمرو جغرافیایی تعارض قوانین 29 ص

قلمرو جغرافیایی تعارض...

قلمرو جغرافیایی تعارض قوانین 45 ص

قلمرو جغرافیایی تعارض قوانین 45 ص...

قلب 36 ص

قلب 36 ص...

تحقیق درمورد زندگی‌نامه و بخش هایی از زندگی صادق هدایت 50 ص

تحقیق درمورد زندگی‌نامه...

قرص های اکستاسی 37 ص

قرص های اکستاسی 37 ص...

قدیم ترین آثار زبان ایران 10 ص

قدیم ترین آثار زبان ایران 10 ص...

تحقیق در مورد قدرت مدیران

تحقیق در مورد قدرت مدیران...

تحقیق در مورد فیزیک سپر محافظ ازون 21 ص

تحقیق در مورد فیزیک سپر...

تحقیق درمورد زندگینامه کمال الملک

تحقیق درمورد زندگینامه کمال الملک...

قدمت سنگ دستگاه ادراری 50 ص

قدمت سنگ دستگاه ادراری 50 ص...

قاچاق و عوامل موثر در آن 17 ص

قاچاق و عوامل...

قتل عمدی 26 ص

قتل عمدی 26 ص...

قبرس 34 ص

قبرس 34 ص...

قانون محاسبات عمومی کشور 23 ص

قانون محاسبات عمومی کشور 23 ص...

گیاهان تیره نعناعیان 55 ص
گیاه ریحان 13 ص
گیاه چغندر قند 28 ص
گیاهان آپارتمانی 60 ص
برق 10ص
برق
بررسی وضعیت فروش محصولات چرمی‌سبک (داخلی – خارجی)
بررسی نقش رسانه‌های جمعی(با تاکید بر تلویزیون) در الگوپذیری و رفتار کودکان
بررسی وضعیت فعلی مدیریت بازار فیروزه صادراتی استان خراسان و ارائه راهکارههای مناسب جهت افزایش صاد
آویشن 55 ص
قاعده ضمان ید

کلمات کلیدی :تربیت شماره سلسل این قاله رداخته عوامل تشکیل دهنده ظام ارزشیابی تحصیلی تعلیم تربیت شماره صلنامه تعلیم تربیت نون ارزشیابی توصیفی ظام وجود ارزشیابی دانش آموزان اندازه گیری ارزشیابی تحصیلی ارتقاء تحصیلی آموزش رورش این ادداشت ارتقاء خود شده است رداخته ایم تحت عنوان یجانی ارتقاء تحصیلی ارزشیابی ادداشت اندازه آموزان بررسی دلالت استفاده
  • ۹۶/۰۸/۰۶
  • شیدا خسروی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی